Hittealarm

hittegolfVanaf morgen is er sprake van aanhoudende hitte met middagtemperaturen boven 27 graden. De warmte breidt zich snel uit over het gehele land, met temperaturen die kunnen oplopen tot ruim boven de dertig graden!

De verwachting is op dit moment dat er de komende dagen temperaturen bereikt zullen worden tussen de 28 en 33 graden, zaterdag tussen de 30 en 36 graden, met lokaal mogelijk nog iets hogere waarden. Ook de nachten blijven deze periode warm met temperaturen die over het algemeen niet verder dalen dan 16-20 graden.

Daarom heeft het RIVM samen met het KNMI besloten om het Nationaal Hitteplan vanaf dinsdag te activeren

Wie lopen er risico?

Warm weer kan de gezondheid bedreigen. De voorspelling van aanhoudende hitte betekent dat het nodig is om maatregelen te nemen om gezondheidsproblemen bij kwetsbare groepen te beperken. Ouderen vormen de grootste risicogroep omdat de temperatuurregulatie doorgaans slechter is en het dorstgevoel verminderd is. Niet alleen ouderen, maar ook mensen met een chronische aandoening, personen in een sociaal isolement, daklozen, mensen met overgewicht en (zeer) jonge kinderen behoren tot de risicogroepen. Ook het gebruik van bepaalde geneesmiddelen, alcohol of drugs kan het risico vergroten bij aanhoudend warm weer.

Daarnaast is het nodig om alert te zijn op zonnebrand.

Wat zijn klachten van hitte?

Warm weer kan leiden tot klachten zoals vermoeidheid, concentratieproblemen, duizeligheid en hoofdpijn. Daarnaast kunnen huidproblemen optreden zoals jeuk en huiduitslag. In ernstige situaties kan door uitdroging kramp, misselijkheid, uitputting, flauwte en bewusteloosheid optreden.

Wat kunt u voor uzelf en andere personen doen om ongemak tijdens hitte te beperken?

Het ongemak van hitte kan beperkt worden door aandacht te schenken aan de volgende punten:

Drink voldoende:

Zorg ervoor dat u voldoende drinkt, ook als u geen dorst heeft. U drinkt te weinig als u minder plast dan gebruikelijk of als de urine donker van kleur is. Bedenk dat u ook ongemerkt veel vocht verliest door transpiratie. Matig het gebruik van alcohol.

Tip: Zorg dat u altijd een flesje water bij de hand hebt, zeker als u naar buiten gaat of met de auto op pad gaat.

Houd uzelf koel:

Draag dunne kleding. Blijf in de schaduw en beperk lichamelijke inspanning in de middag (tussen 12 en 16 uur).

Tip: Maak gebruik van de koelere ochtend en avond voor uw boodschappen of wandeling. Neem een (voeten)bad of douche. Zoek verkoeling onder een boom of bij water en slaap niet onder een te warme deken.

Houd uw woning koel:

Opwarming van de woning kan worden beperkt door tijdig gebruik te maken van zonwering, ventilator of, indien aanwezig, airconditioning. Zorg voor continue ventilatie door ventilatieroosters open te houden of ramen op een kier te zetten.

Tip: Zorg voor extra frisse lucht door het openen van ramen en/of deuren op tijdstippen dat het buiten koeler is, zoals ‘s avonds, ‘s nachts en ‘s ochtends.

Zorg voor elkaar:

Let bij warm weer extra op mensen in uw omgeving die misschien uw hulp kunnen gebruiken. Dat geldt des te meer tijdens de vakantieperiode, wanneer familieleden en verzorgenden weg kunnen zijn.

Tip: Let extra op elkaar bij warm weer en steek een helpende hand toe.

Actuele informatie over het weer op de site van het KNMI
Op de site van het KNMI kunt u de actuele weerinformatie verkrijgen.

http://www.knmi.nl